onsdag, augusti 10, 2005

Grävs Sandtag, Gagnefs fotoklubb.

Utflykt idag. Behövdes för att bryta den vanemässiga monotonin och meningslösheten som lätt infinner sig när man inte är säker på vad man ska göra. Vem skulle gissat att panik var så tråkigt?

Gagnefs fotoklubb är en av de bästa i världen. Det kan jag säga utan att skryta. Jag är inte ens medlem, så jag har inget intresse att framställa dem bättre, mer än att min morbror är medlem. Ett exempel på hur skickliga fotograferna är gavs för en tid sedan då Gagnefs fotoklubb kom på sjätte plats i en internationell diabildstävling i Schweiz där de allra bästa klubbarna deltog. Inget som har något med själva fotograferingen att göra kanske, men det är något slags mått i alla fall. Personligen är jag bara imponerad att så många skickliga fotografer kan samlas några gånger i månaden och mer eller mindre improvisera fram väldigt vackra bilder.

Hursomhelst, idag följde vi med dem ut på utflykt till Grävs sandtag, för andra gången. Det har visat sig att modellerna känner sig hemma runt tung industri av någon anledning. Egentligen hade jag tänkt spendera hela dagen till att fota eftersom jag inte står modell speciellt ofta och jag tycker nästan det känns löjligt när det finns så mycket andra vackra människor att plåta. Det blev en del modellerande, men jag lyckades klämma in lite oplanerade bilder mellan minneskortsbytena:











Therese tar en bild med morbrors kamera. Äntligen har han kompletterat Hasselbladaren med en riktig kamera. En digital alltså. Motivet är en gruppbild på fotoklubbens medlemmar.
3z var lite nervös att tappa kameran, vilket jag förstår.











En slang.
Med fluga på.











Hål med mutter, och dito utan.
Gillar sprickmönstret under hål #1.














DANGER
Do not run this vibrator
wih covers removed
OK, jag ska försöka låta bli.
Vibratorn var inte av den sladriga gummivarianten, utan lite mer åt grus- och stålhållet.











Åfyfan vilket klassiskt motiv...


















Leker lite med skärpedjupet.
Plastmekanismen som håller samman bandet har ett rysligt smeknamn: Kattstrypare.
Inte kul alls. Eller jo, lite, men inte ok.











En jättesöt tjej som heter Anna. Hon brukar vara med på fotograferingarna.


















Lyckades få någon sekund med 3z medan de andra letade vinklar att ta kort på henne från. De hade något tema med kontraster, därav den röda duken. Jag föredrar spontana teman utan props, men det kan vara svårt att hitta ett rött tygstycke på en stenkross.











Liten hare skuttar över vägen, etc. etc. etc.











Jag gillar denna, tror jag börjar förstå hur de olika parametrarna i kameran samverkar.















Anna igen, nu med den röda scarfen.


Där slutar min post för idag. Fotograferingen var en av de bästa hittills, och jag tror jag bestämt kan säga att jag är fast.

Inga kommentarer:

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet