onsdag, november 15, 2006

Trastfolk

Trastfolk är ett ord jag hittade såg när jag läste fel i en Jan Berglin-serie. Det fastnade totalt och jag har i tanken använt det sedan dess, så nu heter min weblog Trastfolk. Bilden jag får i huvudet är något slags flockdjur som skyddas av antalet artfränder, som trots individuella svagheter utgör en samhällskropp som är större än delarna som utgör den. Ordet kan användas nedsättande om människor som uppvisar någon form av negativt gruppbeteende. Jag skulle t.ex kunna säga att trastfolket är inhysehjonen som ser att spy utanför Flamingo i Borlänge som den ultimata intellektuella utmaningen. Man kan också använda ordet på ett lite mer omfattande och uppgivet sätt, som för att medge att vi alla med mycket få undantag tillhör ett sorts trastfolk. Vi ser oss själva som medelmåttliga, vi går och drömmer om att vara stora på ett eller andra sätt. Vi inser att vi har vissa talanger, men stigmat att vara trastar hindrar oss från att rugga helt och bli andra, spännande exemplar av stammen Chordata, understammen Vertebrata och släktet Aves. Och trots att summan av det vi producerar är större än bitarna vi använt så drömmer vi oss bort från flocken, om att få vara ein seltener Vogel, en sällsynt fågel som sitter i ett högt träd och sjunger för sig själv, oberoende av andra sparvar och trastar.

-------------

Vad roligt! Jag är originell!
Jan Berglin har härmed ingenting att göra med trastfolket. Det var bara lilla jag som läste fel på ordet "trastflock"! Hurra, jag har skapat ett ord!

5 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
iLEZ sa...

^ Kul. Dom enda kommentarerna man får är spam. =)

Anonym sa...

Nej där har du fel.
Här kommer en kommentar till.

Ett fantastiskt nytt ord och en mycket intressant tolkning av ordets innebörd. Fast, va´då uppgivet, medelmåttligt. Drömmar är nyttiga och rätt vad det är slår de in. Förresten verkar det som om du ruggat helt!

/Titti

Anonym sa...

Skitbra! du är härmed bokmärkt i min bloggsamling (en ytters blygsam sådan) får passa på att göra reklam för min bilddagbok, http://holl.bilddagboken.se ska lägga upp bilder från julijuli om en liten stund

/Holl

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet