söndag, mars 22, 2009

Golvet reglades så ordentligt som bara möjligt. Fick jag göra om något skulle jag fixa lutningen på golvet (gammalt hus...) innan jag skruvade golvspånet. Det är dyrare att flytspackla bort en lutning än att regla lite snett för att kompensera för gammalt byggfusk.

Gammal skräp-isolering. Spån blandat med byggdamm och gammalt skräp. Jag får omisolera underifrån när det stora badrummet under byggs om jag känner för att byta då.

Hum. Hur blir det här då? En del pyssel med avloppsrör blir det. Tror det blev optimalt tillslut.

50-röret till vänster är avluftning till avloppet. Går upp i vinden. 110-röret som går neråt är avloppet som är under planering.

Såhär! Sätter ordentligt fast 110-röret med reglar och spikband. Det vita kopparröret är vattnet till toaletten. Det grå röret går ner i vad som skall bli en vägg, och det vita kommer hamna på "tvättstugesidan" av väggen, alltså inte i den.

Presto! Den vita toalett-anslutningen skall sågas av till rätt höjd senare. Ritade streck på skivan för en ungefärlig uppskattning om var toastolen kommer att stå.

Stökigt blir det.

Vallar för att hindra att flytspacklet rinner över kanten på golvet och ner i spånet. Fästes med PL400 som bidrog till den trevliga stämningen i det 6 kvadratmeter stora och dåligt ventilerade rummet.

Avancerad matematik när golvvärmeslingan skall installeras.

En chans får man.

En liten extra koves för att få varmt under första foten man sätter ner när man kliver in. Notera avslutet som hamnade bara centimeter från det beräknade stället.

Vad gör jag här? Tätar kring vattenrören till handfatet? Sannorlikt.

Brrrrrrrrrrrrrrrrrr! Flytspackel är tungt och dammigt. 3z vispade större delen och fotade mig när jag var manlig med borrmaskinen.

Plaskigt. Blandade lite hårt först. Sånt kostar.

Proffsigt.

Torrt och primat! Fick kasta på en blaskigare blandad hink nere till höger eftersom golvet lutar så förbannat.

Nu skall det fixas med det elektriska. Dessutom är Hidroflex och våtrumsmatta inhandlat, så det är nästa steg, därpå kakel och sen väggbeklädnader och diverse annat krafs. Har aldrig gjort det här tidigare och hoppas att jag inte missat någon grundläggande punkt. Håller mig till instruktionerna för att allt skall fungera som toalett, rent försäkringsmässigt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad duktiga ni är med byggandet! Heja heja!

Anonym sa...

Ser att jag får anlita dig som konsult snart. ;)

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet