tisdag, april 14, 2009

Byggmani

Påskhelgen började med ett par lata och onyttiga dagar följda av två riktigt hektiska. På lördagen var det så fruktansvärt bra väder att man bara var tvungen att göra något praktiskt. Runt lunch fick jag plötsligt för mig att jag skulle bygga en trappa till ladan.

Sagt och gjort, tryckt virke och rostfri skruv inhandlades till överpris på coop forum.

Testar lite med grop, grus och sten.

Till mitten i undre delen av bilden syns Sten Bümling som låg och var i vägen. Lite härj med spettet så var den väck!

Det funkade inte alls med fyra vangstycken, så det fick bli en shoppingtur till.

Försöker bestämma mig hur täckbrädorna skall se ut.

Vagnen är den mest praktiska saken jag någonsin ägt. Man kan skjutsa kap/gersåg på den, vila i den, sätta den på cykeln, etc etc.

Typ klart. Nu ska trappan bara behandlas med någon form av ytbehandling.
På måndagen vaknade jag och kände mig som att jag var 65 år gammal och hade ramlat ner för ett berg. 3z yrade dock dagen innan med att hon tyckte att vi kanske skulle näta in altanen för att katterna skulle få vara utomhus när det var varmt på sommaren. Ve och fasa sa jag, och slängde näven i bordet! Någon begränsning på white-trash-nivån får det vara.

Så av någon outgrundlig anledning började jag rita på hur en provisorisk kattgård skulle kunna se ut. Den skulle inte vara permanent utan lätt kunna rivas nästa sommar (eller redan i sommar?) när vi hunnit till bytet av panelen. 45x45-reglar är en favorit, så jag började såga upp lite sådana och bygga en reglad konstruktion.

Min fjolliga höjdrädsla är påtaglig även på ca tre meters höjd.

Plywood som underlagstak. Var tvungen att lägga på lite fler reglar under, plus en stående regel i mitten på framsidan. Konstruktionen hade inte pallat vikten av både snö och tegel annars.

"Don't touch that please, your primitive intellect wouldn't understand alloys and compositions and things with... molecular structures."

"Clatto Verata N... Necktie... Neckturn... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word! Clatto... Verata... N-"
Försöker befalla regndemonerna att åka till mockfjärd istället, men det fungerade inte.

Ströläkt till teglet.

Jag vågade inte gå upp på taket förrän jag testat, testat och testat igen. Även då var jag skitskraj. Det är inte helt bekvämt att klampa omkring på något man vet är byggt av en jäkla amatör.

Teglet är typ lagt! Lagom till spöregnet! Jag sket i papp och sånt jox. Det är ju i alla fall en provisorisk kattgård som kommer byggas om sen.

Nu är det bara att måla. Brunt blir det. Sen ska fyrkantsnätet på, och en dörr konstrueras. Och någon form av sidobrädor. Och så antagligen stupränna. Man ser ju tunnan bredvid, så det är nog inte så svårt att dra dit ett rör från en ränna. Hoppas katterna blir nöjda.

2 kommentarer:

SaraSyrran sa...

Jag kommer aldrig att sluta förvånas över din händighet. Hoppas att det är ett latent släktdrag som aktiveras vid husköp. För latent är det alla gånger... :)

Hoppas att katterna hoppas upp och ner av glädje över sin fina uteplats. Som dessutom inte har minsta tillstymmelse till white trash.

iLEZ sa...

"händigheten" (eller åtminstone entusiasmen inför byggprojekt och att göra saker i den fysiska världen) aktiveras definitivt vid husägande.

Jag såg mig inte som någon som skulle bli upphetsad över sånt här innan jag skaffade hus och upptäckte att det finns mening bortanför tangentbordet och böckerna också.

Jag säger som min hjälte Stephenson:

- Video -"Hey kids, don’t listen to your friends who try to tell you that it’s all about bits and bytes. Information technology will only get you so far. Making things in the physical world is where it’s at. Learn to weld."

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet