måndag, april 06, 2009

En gammal idé

KOMIGENDÅ!
Att vänta på något är jobbigt nog utan att fucking posten skall vara där och visa EXAKT var fanstyget befinner sig! Det spelar ingen roll hur mycket jag trycker på F5 och uppdaterar sidan, skiten ligger fortfarande där det ligger och inget jag gör i den digitala världen kan han någon som helst inverkan på objektets fysiska position.

Det är här illusionen rämnar på något sätt. Människa/Dator-interfacet faller på eget grepp. Allt går på internet. Vill jag ha en bild på en balksko eller läsa en text om symbolik i Babylonien kan jag få tag på det inom fem sekunder. Datan i bilderna förvandlas till elektromagnetisk strålning och manifesterar sig i den fysiska världen som en bild på min näthinna, nästan precis på samma sätt som en bild i en tidning eller i princip allt annat som reflekterar ljus. Jag får med andra ord fysiska saker levererade hem till mig på beställning.

Men NU, när ett gäng atomer skall levereras till mig spricker alltihop, grejerna måste kastas i en jäkla lastbil och köras från Kalmar och hit!

Jag tänker mig, i min ändlösa okunskap, en konstruktion där två mikrovågsugnsliknande apparater står på ett bord, den ena ovanpå den andra. I den översta luckan lägger lägger jag in, säg, en sony walkman kassettbandspelare, kanske några videoband, några nävar krossat glas, ett gammalt grafikkort, en rostig sked och en kopp vatten. Maskinen piper till glatt och meddelar att materian i mixern är av tillfredsställande sammansättning.

Jag trycker på startknappen, och den av mig förprogrammerade URLen laddas in i den nedersta apparaten. Lite gammastrålning läcker ut ur den översta luckan när mina 90-talsprylar förvandlas till plasma och sammanfogas till nya atomer enligt den matris som laddats hem från URLen jag matat in. Om jag vågar kan jag ställa mig på huk och titta in i den nedersta luckan och se hur min nya Nintendo DSi formas ur den dimma av fria nya molekyler som yr ner från den översta maskinen. 2000 kronor dras från mitt Mastercard.

Hur många år behöver jag vänta på det här tror ni?

Inga kommentarer:

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet