fredag, april 17, 2009

30 miljoner kronor och ett års fängelse

Brokep, Anakata och Tiamo dömdes nu för någon timme sedan till ett års fängelse och trettio miljoner kronor i böter. Om man bara ser domarna tror man att de dödat någon. Vad har de då gjort? De har i kort satt upp en sida på internet där man kan ta reda på vilka filer som delas ut av vem och delta i spridningen av filerna via bittorrent. Inget olagligt material har alltså passerat genom sidans servrar. Inget straffbart har ägt rum. Det som ägt rum är istället något som är extremt skadligt för mediebolagen, åtminstone enligt deras egen utsago.

Jämförelsen mellan arbetslösa hästkuskar som stämmer Henry Ford är uttjatad, men det är exakt vad som händer.

Information på internet är väldigt flyktig och allt som kan spelas upp på skärm eller via högtalare kan kopieras och spridas. Det är inte rimligt att bestraffa någon som tillhandahåller teknik med vilken man kan piratkopiera. Alla skulle sitta inne. Det är inte heller rimligt att bötfälla en idé eller en teknisk uppfinning.

Jag betalar gärna för min musik. Det kostar att producera och leverera även fast informationen blir flyktig så fort den får kontakt med en dator. Just nu lyssnar jag enbart på stulen musik, men jag betalar tv-avgift och skatt som går till att ersätta artister för den musik som konsumeras via radio eller tv. Det här är klumpigt och ineffektivt.

Mitt förslag som jag skrivit om tidigare sammanför de som är villiga att betala en normal summa pengar för sin musikkonsumtion med de som producerar musiken som verkligen konsumeras.

För den som inte orkar läsa hela långa rabblet:
I kort går det ut på att information frivilligt och anonymt samlas in från din dator. Statistiken ligger sedan till grund för hur din fasta avgift (säg, 150:-/månad) fördelas mellan artister. Som STIM-pengar, fast mer exakt och rättvisare.

En nerbantad variant skulle vara att skita i statistikinsamlandet helt och helt enkelt höja avgiften för bredband, en slags "internetskatt", som inte alls låter populärt, men som redan införts på all media du kan kopiera digital information till, t.ex DVD och CD-skivor.

137 miljoner kronor vart det visst till de stackars fattiga branschorganisationerna 2005.
Dyrare än alkoholskatten är det visst.
För övrigt borde väl kassettskatten tas bort nu när det inte längre finns någon illegal fildelning?

Hursomhelst:
För att uttrycka sig milt är jag en smula upprörd över det här. Sverige behandlas som en amerikansk lydstat, och vi får nu se oss om efter nya politiska alternativ eftersom de två grå vi har att välja mellan totalt skiter i rättssäkerheten och den personliga integriteten.

Jag har tidigare röstat på piratpartiet och tänker självklart göra det igen nästa gång jag kan.
Vill man veta mer kan man läsa här.
Vi kommer se tillbaka på den här tiden och skratta nervöst.

1 kommentar:

SaraSyrran sa...

Jag tycker att det borde vara straffbart att anlägga ett sånt där ruggigt skägg som den ena killen har... Och då snackar vi minst ett år i fängelse och 30 miljoner i skadestånd till alla utsatta att dela på. I det här fallet blir det ca 3 mille var till svenskarna eftersom alla förmodligen har fått utstå synen av detta motbjudande skägg vid det här laget. Långt mer upprörande än fildelning!

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet