torsdag, oktober 09, 2008

Bättre sent än aldrig!

Så! Snart kommer det lite fler böcker att stilla mitt beroende med. För övrigt kan jag både förstå de som tycker att Umberto Ecos bok Foucaults pendel är skit och de som tycker att det är ett litterärt mästerverk. Man måste nog nästan säkert läsa den på italienska för att uppskatta de ÄNDLÖSA konversationerna som är så löst sammankopplade med huvudstoryn att det är svårt att förstå om de ens har med samma bok att göra. För att inte tala om mitt favorit-irritationsmoment: Dåligt beskrivna karaktärer. Jag kan inte lägga ner en bok, men om jag skulle ens börja fundera på det så är det när författaren presenterar en karaktär genom att skriva: "Pelle Jönsson gick in genom dörren." och sedan bara anta att läsaren har tillräckligt med fantasi att föreställa sig denne Pelle Jönsson. Författare som Hunter S Thompson vet hur man gör. Liknelser! Överdrifter! Generaliseringar! Så får man mitt intresse om man ska introducera en karaktär. Visst, man ska väl också utläsa en karaktärs personlighet och göra sig en uppfattning om utseendet med hjälp av författarens beskrivningar av karaktärens handlingar, men jag antar att jag är för blåst för att ha 20 personer i huvudet när jag läser en bok.

Hursomhelst.

Neal Stephensons Anathem har jag tjatat om tusen gånger redan, men nu är den i alla fall beställd. Boken handlar om ett kloster på en planet som inte är helt olik jorden. När man går in i klostret väljer man hur många år man vill stanna. Säg, tio, hundra, eller tusen. De troende i klostret har vetenskapen som religion och står i tydlig kontrast till världen utanför som är ytlig, våldsam och vidskeplig. Något går snett och någon måste bege sig ut i världen för att rädda civilisationen. Hoppas boken inte fortsätter på Stephensons senaste hobby att skriva fruktansvärt långa och spännande men samtidigt chockerande tråkiga böcker.
Ulf Danielsson skrev boken stjärnor och äpplen som faller som var så bra att man omöjligt kunde lägga den ifrån sig. Rekommenderas starkt efter en genomläsning av Bill Brysons "A Short History of Nearly Everything". Danielssons "Den bästa av världar" handlar tydligen om lite mer övergripande saker än "stjärnor och äpplen" och jag ser fram emot att läsa den.
Ayn Rands Atlas Shrugged lade grund för Objektivismen och anses väl milt sagt vara en helt ok bok, för att underdriva.

Inga kommentarer:

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet