torsdag, september 18, 2008

Tapetkort

3z mor fyllde år och jag lade ner lite tid på att konstruera ett födelsedagskort som jag hoppas uppskattades. Jag själv är hursomhelst ödmjukt nöjd och gjorde senare en inramad variant som var lite snyggare, inte lika symmetrisk, mer som en spiral liksom. Märker att jag spontant har börjat småpyssla med stickning och andra pinsamma hemarbeten såhär på höstkanten. Är det något virus måntro? Kommer jag börja scrapbooka härnäst? Skjut mig i så fall.

Den som inte förstår hur tekniken går till genom att titta på bilden bör undersöka huvudet, men jag berättar i alla fall:

  • Plocka upp lite gammal tapet som du rivit bort från väggen. Gärna den där med mönstret som är lite crazy, men som inte passar på väggar nuförtiden. Du vet den där med stora invecklade medaljonger? Bra.
  • Skär ut de bitar du vill använda. Använd en vass brytbladskniv eller en skalpell. Det är skitdrygt att använda en för stor kniv, så ta den minsta och vassaste du har.
  • Klistra fast dem i något snyggt mönster på någon form av styv papp. Jag använde gammal grov golvlumppapp och manligt trälim, eftersom det var det enda som fanns tillgängligt, och jag kände att handarbetsnivån började anta relativt pinsamma proportioner om inte drastiska åtgärder vidtogs. Se till att mönstren överlappar lite så att du får till en djup-effekt.
  • Ge bort eller göm.
I övrigt så tror jag att medaljongmönstret kommer vara ett av 2020-talets stora skämt när de talar om tidigt 2000-tal, precis som vi skrattar åt axelvaddar och kitschig synthmusik med dåliga texter från 80-talet, eller ace of base, utsvängda ärmar och cykelbyxor från 90-talet. Likväl gillar jag mönstret och har använt det i ett rum redan, som tapet.

Inga kommentarer:

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet