tisdag, september 09, 2008

Bokfrossa!

Igår kom två hett efterlängtade böcker hem i brevlådan. Umberto Ecos närmast klassiska roman Foucaults pendel och en bok som heter Surely You're Joking Mr Feynman, om universalgeniet Richard Feynman, som blivit lite av en idol på senare tid. Boken handlar inte om något speciellt utan består i en låååång rad mycket underhållande och intressanta anekdoter från denne spännande individs liv.

Umberto Ecos bok Foucaults pendel vet jag helt enkelt instinktivt att jag måste läsa. Det ska bli spännande att läsa en översatt bok vars källspråk jag inte kan (Italienska). Jag brukar använda ungefär 20% av min koncentration på att i huvudet försöka återskapa originaltexten när jag läser en svensk översättning av en engelsk text. Det är en förbannelse som är omöjlig att bli av med. Som ett envist virus.


För att göra saken mer komplicerad bestämde jag mig för någon vecka sedan att åter igen börja harva med The Confusion, av Neal Stephenson, som är den andra delen i The Baroque cycle, som handlar om kryptografi och ekonomi på 1600-talet. Extremt o-lättläst är bara början, och jag har i vanliga fall inga problem att ta mig in i böcker. Nu måste jag ju ÅTER igen lägga den boken åt sidan för att läsa ovan nämnda nyförvärv, vilket kommer innebära att jag ÅTER igen får läsa de inledande 200 sidorna av The Confusion. Dagens I-landsproblem: Litteratur-överdos.

Och idag kommer Anathem av ovan nämnda favoritförfattare ut! Beställer den omgående tror jag. Den bara måste finnas där i bokhyllan. I övriga nyheter kan nämnas att vardagsrummet är "klart" nu och väntar på ordentliga möbler. Mer om det nästa gång, när det finns bilder...

2 kommentarer:

Mia sa...

Den där Umberto-boken hade du kunnat få av mig. =/ Jag kom bara en bit in innan jag gav upp och insåg att det var alldeles för hårdtuggad. Dryygt.

iLEZ sa...

Mia! Jag hoppas du har fel! :) Den var inte dyr hursomhelst, så om den visar sig vara för torr kan jag ha den som dörrstopp istället.

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet