måndag, februari 16, 2009

Vindsisolering

Det här är ett inlägg som också publicerats på min blog på kullholen.se

Saknar bra bilder på hur vinden ser ut just nu, men runt murstocken finns det nu ett 150 mm tjockt lager med först stenullsmatta och sedan lite återanvänd gammal hälsovådlig gullfiber, som i skrivande stund fortfarande kliar på undertecknad.

Ringde till sotaren, som var på glatt humör och tjoade att jag kunde spänna på med isolering så tjockt jag kände mig bekväm med.

Svåra moment är att krypa mellan murstocken och taket och att få med sig alla verktyg och inte tappa dem, då kutterspånet på vinden slukar saker ganska snabbt, och renoveringsprojektet urartar i en arkeologisk expedition.

På tal om arkeologi tror jag att jag rensat ur allt av historiskt värde från vinden, då den såg ut som på bilden till höger när vi köpte huset. Intressanta fynd inkluderar tidningar från början av 1900-talet med roliga artiklar. En intressant sak jag noterat är att på den tiden fanns det långt mer internationellt innehåll i tidningarna än vad det gör nu. Nu är t.ex Dalademokraten uppdelat i lokalt och utrikes, där utrikesdelen får max en sida eller två.



Följ med till Nazityskland! Vad kan gå fel!?

Intressantast grej hittills är en resa anordnad av Falukuriren i augusti 1938, till Oberammergau och Nürnberg. Oberammergau ligger mycket nära den Österrikiska gränsen, och som alla vet annekterade nazityskland österrike - mars 1938. Inga insinuationer om lik i garderoben, men vem ville åka på semester till Nazityskland?

Kul är att resan gick till Neuschwanstein, där jag varit och besökt Ludwig den andres pampiga slott, som tydligen uppfördes till Richard Wagners ära! Ser man på! Från Kullholen till Bayern på bara några hopp!

Inga kommentarer:

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet