måndag, februari 16, 2009

Toalett i kattvinden!

Har så smått börjat bunkra material och planera för att bygga toaletten i kattvinden. Hittills har jag handlat en massa 110-rör och en del 50-skarvar och något till rör.

Det jag saknar just nu är massor av 50-skarvar och en hel längd 50-rör, eftersom allt gick åt till att bygga en avluftningskanal upp till en ventil på vinden. Det är irriterande att sakna material har jag märkt, så nu försöker jag köpa smulan för mycket varje gång, men misslyckas alltid och sitter kort och svär tyst för mig själv.

Sambo 3z var fullkomligt emot att såga upp golvet, men jag insisterade på att jag behövde komma åt att bygga toa-avloppet, så det blev tigersåg och skottning av kutterspån, ett material jag blivit allt mer bekant med ju längre renoveringen fortskrider.

Den lilla ytan som toaletten skulle ta upp enligt ritningen nedan genererade fem sopsäckar med kutterspån som jag fick skotta ut ur rummet. Tungt och fruktansvärt dammigt. Känner nu tre dagar senare av effekterna. Köpte lite mindre kralliga munskydd för att motverka det mesta av dammet.

Originalplanen: Regla upp en vägg och bygg en toa av runt en tredjedel av kattvinden. Det gick direkt åt pipan. Toan skulle visserligen bli alldeles lagom stor för en "borsta-tänderna"-toa, men det beslutades ändå att med tanke på eventuell framtida utökning av familjen skulle en lite större mugg vara att föredra. , den nya planen blir att göra toarum av hela kattvinden:

Ett litet "problem" är att man förr inte kände till fördelarna med centrummått 60cm när man byggde de bärande konstruktionerna i ett golv. Det innebär den biten av golvet jag sågade upp, där toan först skulle byggas bara hade en originalregel att bygga golv ovanpå, vilket ju inte alls duger. Det fick bli att såga bort golv ända till nästa regel, hela 85 cm från den första regeln, och skruva fast råplan 45x70mm för att "bredda" den regeln så att jag kan lägga golvspån när jag byggt avloppet. "Kortlar" även mellan reglarna så att jag får en jämnare viktfördelning i hela kostruktionen.

Men allt detta var förgäves eftersom vi ändå till sist beslöt oss för att göra toalettrum av hela rummet. Hur som helst behöver jag i vilket fall komma åt under golvet när jag bygger avloppet så det gjorde inget att jag sågade bort lite golv, men jag är ändå en sån person som lätt blir helt avmotiverad om målet jag jobbar mot ändras vid minsta infall.

Men men! Nya tag! Större badrum! Lättare bygge! Mer plats! Det är egentligen bara positiva saker med de ändrade planerna, förutom det ekonomiska.

Frågan som gnager i huvudet är dock om det är bra att lämna grova golvplank under golvkonstruktionen. Golvet på en toalett har ju samma krav som ett våtrum, så jag måste ju fuktsäkra golvet, men jag har ju tänkt att lägga golvvärme, så jag måste ju ha golvspån, som bygger en del, ovanpå det grova plankgolvet. Det blir rätt mycket högre golv... Det blir nog att ta bort plankgolvet i alla fall. Det kan säkert användas till något annat någon annanstans.

Inga kommentarer:

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet