måndag, november 17, 2008

Anathem - kort rapport

Anathem, som jag skrivit om tidigare får nu officiellt "iLEZ seal of approval". Fan vilken bok! För det första är den på 928 sidor, och faktumet att jag, som älskar att läsa - men läser långsamt, slukade den på under 30 dagar talar för att den är en sån där bok som man inte kan lägga ner.

I motsats till vad man kan tro är jag inte helt jättesåld på science fiction. Jag älskar konceptet med sci-fi, men jag tycker att det skrivs mycket skitböcker på temat. Det här är INTE en av dem. Det är mer en phi-sci-fi, philosophy science fiction, med många koncept (och ord! och språk!) som har motsvarigheter på jorden, men som har en liten annan roll på Arbre, som planeten heter.

Storyn i kort går ut på att Arbre, som är ett fantasiexperiment hur jorden skulle kunna vara, har delats upp i den sekulära världen och den matiska världen, där den sekulära världen står för underhållning, vidskeplighet, religion, krig, ekonomi, oförutsägbarhet. Motsatsen är då den matiska världen (mathic world) som består av klosterliknande byggnader där man låser in sig och studerar olika vetenskaper. Tanken är att vetenskapen visat sig för farlig och den sekulära världen har efter flera katastrofer sett till att vetenskapsmännen inte har någonting att jobba med, inga datorer eller verktyg alls, bara ett tygstycke att vira runt kroppen med ett rep.

Tankeexperimentet, för att förtydliga lite, går ut på att vetenskapen har tagit den ortodoxa religionens roll som den upplysta. Varje år öppnas dörrarna till klostren och man kan bestämma om man vill gå in och stanna utan att få gå ut ur klostret på ett, tio, hundra eller tusen år. Ingen kontakt sker mellan den matiska världen och den sekulära världen. Inte förrän allt skiter sig alltså. Det är så boken börjar.

Nåt knasigt är att jag börjat använda de påhittade orden från boken på engelska (theor='scientist') i konversationer med t.ex Chris på jobbet. Lite svårt att förklara!

2 kommentarer:

issie sa...

det lät spännande.
sen blev jag barnsligt förtjust i din seal of approval! åååh vad sööööt!

iLEZ sa...

Hihi, tack issie! Den har redan gjorts om. Som du märker har jag upptäckt en massa löjligt roliga fonter på dafont.com.

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet