torsdag, mars 22, 2007

Mitt fantastiska Apple-äventyr.

Jag har, tyvärr, köpt en tidig Mac. För de oinvigda innebär det att jag köpt en tidig version av en mac-dator innan alla barnsjukdomar plattats ut och modellen blivit stabil och väletablerad. Det är lite som att vara betatestare utan att få betalt eller ha någon som helst säkerhet. Här följer mitt svar på Apples kundtjänstutvärderingsmail som man oundvikligen får om man ringer in till support med ett ärende:

My call was regarding a text-book example of the dreaded yellowing of the case of the MacBook and also an obvious problem with the battery and also flickering of the screen. Still, the representative would not agree to let me send the computer in for reparation, as i suggested, but told me to take a 102 kilometer roadtrip to drop the computer off at an authorized workshop. I worked for some time at the customer support at another big computer company and we never sent anyone in a car to do anything. We handled the transport of the computer either via mail or via a transport company.

In the end i got tired of dealing with Apples support and decided to resolve the problem myself, circumventing the telephone support altogether, with a few inconveniences and costs, none of them greater than a 102 kilometer car trip with no car. Sending stuff of MacBook-magnitude via mail in Sweden is both insecure and costly.

All this having been said, the representative was _very_ nice to me and _tried_ to help me by telling me to do the standard magical computer repair routines i already tried ten times. But it would still be easier to have the representative recognize experienced users with obvious computer problems and let them send the computer in for reparations, instead of frustrating the users with procedures that have already been tried. Other people i have talked to say that the service you get from Apple support all depends on what representative you are talking to. A great company like Apple should not have that kind of service.


Efter att supportkillen, som visserligen var trevlig och försökte vara hjälpsam, försökt hjälpa mig på diverse hopplösa sätt gav jag upp på Apples telefonsupport. Som av en slump visar det sig dock att en kollega känner en person som arbetar på ett rätt stort sydsvenskt företag som har support på macar, men som också har support på våra skrivare här på IKEA. Denne person visar sig vara förbannat trevlig och lättkonverserad till skillnad från andra Apple-representanter, och åtar sig att bära med sig min mac nästa gång han kom hit (igår) och helt enkelt lämna över den till mac-reparationsavdelningen och sedan ta med den tillbaka hit nästa gång det företaget åker ut till Älmhult för reparationsjobb, vilket är några gånger i månaden.
Mänskligheten fortsätter att överraska.
Hoppas den inte gör mig besviken.

Följer gör min lapp med instruktioner som företaget bad att jag skulle skicka med:

Problem med MacBook #mitt serienummer här:

1. Batteriet började bete sig underligt. Vid vissa tillfällen syns inte batteriet alls i OSX, vid andra så syns det men laddas ur på 45 minuter/en timme vid idle eller mycket liten användning. Underligt är också att batteriet visar en laddningskapacitet på 6533 mAh när originalkapaciteten endast är 5200 mAh. 125% kapacitet? Knappast. Batteriet visar ibland även 100% laddning i OSX ända fram tills dess att reservladdningen sparkar igång, och laddningen visar ca 7%. Laddningsindikatorn på undersidan av batteriet beter sig även den stundvis underligt. När man trycker på knappen för att visa batterinivån räknar indikatorn upp laddningen men släcks direkt efter det istället för att lysa i några sekunder som normalt, inte ett stort fel i sig men sammantaget visar det på att det minst sagt är fel någonstans.
Mina helt ovetenskapliga mätningar i programmet coconutBattery visar en maxkapacitet som varierat mellan 100% och 14% på batteriet, så felet är inte helt statiskt utan varierar över tiden.

2. Skärmen flimrar ibland. Inte så vanligt förekommande men väldigt påtagligt när det väl händer. Det är som om ljusstyrkan (F1 - F2) skulle ändras slumpmässigt under en period på 5-20 sekunder.

3. Både musknapp, handstöd, ytan "bakom" tangentbordet och ramen runt skärmen har mycket tydliga bruna/gula märken, ett fel som Apple medger och reparerar, då plasten på de tidiga modellerna var, tja, dålig helt enkelt. Plasten på undersidan av datorn är även den missfärgad på de ställen där....

4. ...datorn blir extremt varm, även vid normal användning. Visst blir bärbara datorer varma, men det här är ju löjligt. 73°C? Inte undra på att till och med undersidan blir brun.

Mina filer är till större delen backupade, men jag räknar med att en ominstallation av OSX inte löser mina problem, och hoppas att det inte skall vara nödvändigt. Jag har en 7 timmars tågresa till Borlänge till min backup nämligen.













MVH
iLEZ


-----

Hoppas det biter nu och jag får en ny MacBook tillbaka istället för den gamla. Det skulle vara tråkigt att dras med fler barnsjukdomar efter detta. I och för sig får man den utbytt om den varit in på service tre gånger. Jag får väl satsa på det i annat fall.

Annars så är det ganska lugnt just nu på DTP-fronten. Jag gruvar mig lite inför ett gigantiskt block med arbete som faller emot oss med Tetrisblocksliknande oundviklighet. Ca 60 uppslag som skall göras klart och godkännas på en vecka. Hittills har det typ varit 10-15, och DET har strulat... Dessutom, när du tittar i en IKEAkatalog och letar reda på sidorna där det är små små illustrationer av varje serie möbler och en massa massa text och info om varje? De ska jag göra imorgon.

Men som jag sagt förut:
Undantagstillstånd är mitt favorittillstånd.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till Anders.
Kräv en ny dator, absolut.
Den verkar ju ändå nästan kokt.
/mamma

Anonym sa...

Connections äger. iLEZ knows a guy who knows a guy who fixes Macs.

Ps. Du hade rätt om workertron tyst. Sjukt kul. Nu ska jag bara remixa den också.

Anonym sa...

Undantagstillstånd är mitt favorittillstånd också. Ny Macbook Pro åt raZmus efter bara en reparation *visslar*


/razp

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet