onsdag, januari 31, 2007

Hemlös

=(

Är för tillfället en hemlös snyltare som bor på mina vänners soffor. Jag blev lockad hit till Älmhult för att jobba på den här katalogen i tron att en billig lägenhet skulle stå till mitt förfogande vid min ankomst, som det var sagt. Men som alltid så går saker på ett helt annat sätt och man uppskattar inte saker förrän allt ställs på huvudet och man vaknar varje morgon vecka in och ut av att ligga i soffan i någon annans lägenhet. Trevligt sällskap av gästfria vänner, visst, absolut, men jag behöver verkligen få vara ensam också och ha ett ställe som är mitt.
Om jag visste att jag skulle få bo flera veckor på det här sättet hade jag inte varit så snabb med att lämna allt, en underbar flickvän, tre söta katter, en varm och inbodd lägenhet, drivor av prylar och saker med personlig anknytning och fara hit, det är en sak som är säker. Allt jag äger inom sex-sju timmars resa är mina kläder och toalettartiklar, en handfull böcker och min MacBook. Just nu känns allt som ett obekvämt provisorium och jag har ingen koll på mina grejer, och jag hinner inte göra något, och jag hinner aldrig slappna av, och jag kan inte samla mina tankar och koncentrera mig på en enda sak.
Vecka sju hursomhelst, då finns det en lägenhet att låna. Jag har ingen aning om skicket, men jag antar att det är ok. Till och med vecka 17 har dom sagt nu, det är uppskrivet i en excelfil på en dator nere på HR. Mina mycket generösa värdar har sagt att de står ut med mig tills dess, men det handlar om mitt samvete. Jag kommer att bli förmånsbeskattad för den här lägenheten tydligen, vad nu det innebär. Jag har jagat en "riktig" lägenhet, men det är sådan enorm brist här att de bara skrattar på bred småländska när man ringer, sen låter de lite mer irriterade och förklarar att det minsann inte finns några lägenheter, i hela världen.
Att sedan en stor del av arbetet på katalogen präglas av en liknande Kafka-känsla gör inte saken bättre. Jag är van vid stress från DD, men där tar man åtminstone inte med sig jobbet hem. Här hänger allt i luften lite när man gått hem. Jag får det säkert att låta mer negativt än vad det är. Jag har det väldigt roligt här och träffar många nya människor som är snälla hela bunten. Och om det känns tråkigt någon gång så tänker jag på att jag i alla fall tjänar ganska mycket pengar. Och får en hel del träning. Jag har konstant träningsverk.

Inga kommentarer:

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet