tisdag, augusti 05, 2003

Den efterfrågade Brapmanualen! (håll käft, ni frågade visst efter den!)

Jag är riktigt såld på Skinny Puppy.
Har just upptäckt hur kul det är att brappa med oHgr, Duck och cEy.
Med datan och öronen asså.
Så här gör man för att fulbrappa med Skinny Puppy med datan:

1. "köp" Reason 2.0 på propellerheads.se

2. installera

3. Välj din Puppylåt. jag rekommenderar Uranus Cancelled, eftersom den har mycket textur och lite takt.
De flesta låtar funkar, fast jag har märkt att de utan så mycket drivande trummor funkar bäst. Slå inte igång den än.

4. Koppla valfri synth till mixern. Jag brukar använda den analoga, men om du vill använda Maelström för att
få mer effekter så går ju det bra. Maelström låter dig få fram fränare ljud enligt mig.

5. Sequensa (är det ett ord?) din synth att spela en enda utdragen ton i en tid som är längre än låttiden.

6. Nu laddar du antingen i din favoritpatch till synthen från ljudbanken, eller så mixtrar du lite själv med
analogsynthen med alla sinus- och fyrkantsvågor så att du får fram ett bra startljud.

7. Dra ner volymen på synthen på mixerbordet.

7,5. Starta ett eventuellt ljudinspelningsprogram för att lyssna och
skratta åt dig själv när du spelat färdigt.

8. Starta låten!

9. Dra upp volymen då du vill hoppa in och spela.

10. Brappa!


Om jag inte minns fel så är Skinny Puppy´s egna definition på ordet ?brap?:
[br:ap]
"To hook up electronic instruments, get high and record."


Good times, good times.

Inga kommentarer:

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet