torsdag, januari 29, 2009

Kulturell karta

Jag är sällan patriotisk på något sätt och anser i största allmänhet att länder är en ganska löjlig idé nu när det inte längre spelar någon direkt roll var man bor eller kommer från rent kulturellt. Jag har svårt att greppa vad nationalister skulle se hos just sitt land som skulle skilja det från något annat land och göra det överlägset på något sätt. Länder och stater ser jag som gamla traditioner som finns kvar bara för att de funkat hittills och de är den minst dåliga idén vi kommit på. Ibland kan det dock dra lite i hjärtesträngarna och man får en glansig blick när man tänker på sitt moderland och dess framsteg och fördelar, men bara ibland:

Det du tittar på nu är en karta som på ett högst förenklat tvådimensionellt sätt visar skillnaden i värderingar mellan olika länder. Den har säkert fel. Det kan vi utgå från. Men den visar i alla fall de nationella egenskaper som får hjärtesträngarna att spela lite extra när jag tänker på just den administrativa yta jag är född och uppväxt i.

Så; Heja Sverige, fosterland, etc.

Inga kommentarer:

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet