måndag, augusti 04, 2008

Nytt från fronten

I vanliga fall brukar jag inte skriva något på min weblog då jag känner att jag inte har något som är någorlunda viktigt eller roligt att skriva, men på senare tid har anledningen till min dåliga blognärvaro varit en annan. Jag har ingen internetuppkoppling hemma, och med ett gäng veckors semester har det nu hunnit hända tusen miljoner saker som borde dokumenterats noggrannare här.

1. "Pysselrummet", rummet längst norrut på övervåningen, är klart, för den här gången. På bilden saknas foder runt fönster, på grund av att det känns lite onödigt att snickra fönsterfoder när ändå fönstren skall bytas ut ganska snart. En lösning med praktiska löstagbara foder dök upp i huvudet men bad snabbt om ursäkt och försvann igen.


2. Pannan är, som jag tidigare skrivit, ute, och en upphöjning att ställa värmepumpen och varmvattenberedaren på är gjuten. Anledningen till att jag vill ha värmepumpen på en sockel är att jag då slipper montera ner hela pannrummet/tvättstugan när jag vill gjuta nytt golv/lägga in golvvärme/måla om eller vad det nu kan vara. Det ser också ganska snyggt ut. För att få in maskinerna så behövdes en del av murstocken tas ner, först med hjälp av morakniv och hammare, sedan med svärfars tillfälligt donerade borrhammare, som var hur rolig som helst att använda. Vi räknade ut att den delen av murstocken som togs bort inte användes till något och inte bar något golv, åtminstone inte såpass att lite avskalning skulle leda till en katastrofal kollaps. Nu håller vi bara tummarna på att grejorna går in och att det inte krävs någon ytterligare gjutning, för det är TUNGT!

Såhär ser pannrummet ut just nu, lite grovt. Väggarna är som du ser lite förkortade för översiktens skull, men bilden är representativ i skalor i övrigt. Nu till den intressanta bilden:
Såhär är det tänkt att se ut när allt är klart. Värmepumpen kan komma när den vill, men vi behöver inte göra några av de andra förändringarna just nu. Vi har med andra ord "planerat" så att vi slipper bygga om både tvättstugan/pannrummet och badrummet direkt, utan kan pula in värmen innan vintern, sen släppa tvättstugan och göra om köket, som inte kräver att man river en lika stor del av den bärande konstruktionen som badrummet gör. Den uppmärksamme ser kanske att tvättstugan skall byggas ut på "bekostnad" av badrummet, som istället kommer att byggas ut åt andra hållet. Därav dörren i vinkel, vilket gör att utrymmet mellan dörren in till badrummet och dörren från badrummet till tvättstukan kommer bli lite mer ombonad med kanske en liten matta och en byrå eller nåt så att det 12 kvadraten inte blir enbart "badrum".

Nu finns några frågor kvar som är ganska viktiga att besvara:

  • Tätskikt i tvättstuga. Varför, varför, varför behöver man tätskikt på hela väggen just när man har en brunn i rummet och inte annars? Det borde ju vara tvärtom tycker ju vän av logik. Om jag har en brunn och det läcker vatten från tvättmaskinen så hamnar ju vattnet i avloppet? Förväntar sig försäkringsbolagen att man ska få någon slags back-effekt i avloppsröret och få en avloppsfontän i tvättstugan?
  • Var ligger avloppsrören? Är de ingjutna i plattan? Ligger plattan på marken eller finns det en avstängd krypgrund under golvet där röret går ner och ut? Hur ser det ut där? Mögel?
  • Kan man smöja in en "plastslang" i ett gammalt gjutjärnsrör och på så sätt byta avloppsstammen eller måste man bila upp hela golvet?
  • Varför är inte väggen bakom duschen totalt vattenskadad? Den är torr som fnöske, men tätskiktet i badrummet är ett skämt.
Nu ska jag köpa en till skruvdragare. Skönt att slippa byta mellan borr och bits när man ska förborra innan skruvning. Over and out för den här gången.

1 kommentar:

Anonym sa...

Blir läckert med vinkeln på dörren mellan tvättstugan och badrummet! Ser fram emot fler besök i huset. :)

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet