lördag, juni 30, 2007

Oldskool



Idag, när jag planlöst kastade mig omkring i internets lianer som en informationskåt apa råkade jag snubbla över mig själv, bokstavligen. Jag hittade en websida, infrusen i en glaciär i sju-åtta år. Efter lite lirkande så lyckades jag komma åt några av bilderna som jag hade undanstoppade i små undermappar som allmänheten inte vanligtvis har tillgång till om de inte är jag. Det här är alltså lite utav en tidskapsel som även innehåller saker som skapades innan 2000, t.ex XM/MOD-filer som jag måste gjort någon gång 95-96, och andra godbitar, som annan musik och textfiler till skolprojekt etc etc.


Det var första gången jag verkligen gillade min frisyr och man var/är ju ganska fåfäng så det blev massor av såna här bilder. Vilken fantasi man hade! Och vad långt håret var! Och ja, jag tycker fortfarande det ser bra ut. Man kan se att själva traditionen att dra som fan i nivåinställningarna på svartvita mörka bilder har funnits i flera år, även om det blivit enormt mycket populärare att göra så nuförtiden. Helgon.net-mode var såklart uppfunnet innan helgon.net.. =) Själva synthfrisyrinspirationen kom från Love, en bekant från Gagnef, som var lite av en Synth-guru och en stilig karl.


Lyssna här (högerklicka för att spara)
Här är en låt som låg och slingrade sig när isen hade smält från sidan och mappstrukturen började utforskas. Den är gjord någon gång 95-96 (om inte tidigare), i Fasttracker2, som var en så kallad tracker, som skiljer sig lite från nuvarande smidiga och avancerade musikprogram i det att det nästan liknade ett programmeringsspråk när det kom till användbarhet (volym på varje not skrevs t.ex in i hexadecimal form). Det var svårt att bygga upp riktiga strukturerade låtar, eftersom varje ny ljudkanal krävde en hel del processorkraft och minneskapacitet vid uppspelning, därav det ganska tomma soundet. Mycket av den musiken som produceras i FT2 låter mest som tvspelsmusik, även fast det finns de som fortfarande kör detta underbara program professionellt.


Här sitter vi, på en lite äldre bild, på American Take-Away. Från vänster, Henrik Lövgren, Anders Wengelin, Ludvig Mörk, Anna Finn, Jonas Erickson, 3z, Vicky, Elin Samuelsson, Kristoffer Sjökvist, Per Elins gamla pojkvän Micke. ATA eller Dyygpalatset (matpalatset på Kupolen) var ställen man gick till när man kände för lite godare mat än Soltorgsskolans.


Här ses från vänster Ludde, Myra och Halken i språngande flykt. Good times, good times.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk vad man kan hitta på nätet! Jag kommer nästan ihåg när vi var där på ATA...men är det verkligen Pär på bilden...det ser mer ut som Elins gamla pojkvän Micke. Kul att se att du lever! :)) Ha det!

myra sa...

ojoj, vilka tider!
jag tror jag ska skaffa lunarstorm igen.

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet