fredag, maj 19, 2006

Pressetik

Detta ska inte bli en grafikblog, det lovar jag, men jag har inget speciellt annat att skriva om just nu tror jag.

Idag diskuterades det i morgonsoffan på svt om hur bloggar påverkar nyheterna, och hur skadligt det är att de inte lyder under samma pressregler som tidningar. För det första: en blog är inte samma sak som en tidning, och det tror jag den stora pöbeln förstår. För det andra så är det AFTONBLADET och EXPRESSEN som drar NYTTA av bloggar, eftersom de då kan smälla upp rubriker som "bloggkupp" och liknande om den senaste ryktesspridning om statssekreterarens påstådda affärer med en kollega, utan att själva ta ansvar för ryktesspridningen. De säger ju bara att någon annan säger det, och behöver inte pyssla med något som skulle se direkt omoraliskt ut.
Right.
Det skulle inte förvåna mig en sekund om AB och EX kommer att utnyttja "anonyma bloggare" som någon slags bekväm konstruerad källa i framtiden för att på något sätt outsourca skulden för sina brott mot pressetik och sunt förnuft.
Jag kan se det nu: "Hemlig blogg avslöjar Persbrant som bankrånare". Och gör man en whois på ipt till servern så ser man att aftonbladet äger bloggen. Skulle inte förvåna mig. Go forth and peek mina hackervänner.

Jag drar till med en rövare nu och påstår härmed att Göran Greider trycker på knappen vid övergångsställen utan att vänta på grönt och vår VD Laila Edholm sänder piratradio. Allt är lögn, men ni läste det här först och kan bekvämt förfasas över dessa lögner i ett kåseri i valfri tidning. Eller är de lögner?

För övrigt kan jag rekommendera boken Lasermannen. Mycket engagerande läsning om Sverige under Ny Demokrati-tiden. Ett mörkt kapitel, och man frågar sig om vi är ute ur mörkret än eller om vissa infektioner finns kvar. Sverigedemokraterna fick ett mandat i Orsa förra året, så vi är inte ute ur skogen än är jag rädd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur vet du att Greider INTE inte trycker på knappen utan att vänta på grönt?

Anonym sa...

Hello. I love your blog, it is very nice. You can see pictures of me on http://nudecharm.net - See you soon baby ;)

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet