onsdag, november 02, 2005

Jobb.

Här sitter jag och jobbar. Det är ganska rofyllt. Jag hade gärna haft ett "riktigt" jobb. Men tills vidare digitaliserar jag kartor istället.

Kartorna eller rapporterna kommer i rullar eller ihophäftade. De större viktiga kartorna är i original och i "mint condition" som skivsamlare brukar säga. De är tryckta på halvgenomskinliga långa ark som ofta knappt får plats i scannern. De kartor som är mer än en A4 breda får jag klippa ihop i ett bildredigeringsprogram. Vissa saker har jag automatiserat med skript i programmet, men vissa saker är pilligare än plockepinn, och det behövs en människa på andra sidan för att datorn ska klara sig.

Andra kartor som inte verkar ha varit lika viktiga vid tiden runt 1950-1980 har blivit slarvigt kopierade och arkiverade som tionde eller tjugonde generationens kopior, vilka sällan är läsbara, bara något slags spår av information som var användbar innan kopians farfarfarfarfarförälder blev kopierad någon gång '74. Dessa är inte fullt så roliga att klippa ihop med pixelperfekt precision, eftersom råmaterialet redan är så fult.

Arbetet är viktigt, intalar man sig ibland, när man sitter och pillar med en kaffestänkt, sjabbigt ihoptejpad karta över någon nerlagd brunn eller rostigt rörfält. Viktigt eftersom dessa kartor ofta är de enda exemplaren, eftersom de ska bevaras för framtida projekt inom vattenförsörjning eller något annat som kräver kartor med sådan information.

Senare idag kanske jag skriver om Stockholmsresan och LPD-konserten, men jag har inte stabiliserat mig nog än...

1 kommentar:

Cris sa...

Går det inge bra för dig att leta jobb?
Vad krävs egentligen av dig?

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet