onsdag, oktober 04, 2006

iLEZ - synctabletter.mp3

Fick en ensam stund idag (stoppa pressarna!) och bestämde mig för att göra något kreativt istället för att vänta på att tiden ska gå. Jag märkte att jag tappat stinget ytterligare rent musikaliskt och planerar att åtgärda detta snarast. Träning träning.

När jag kopplar min synth till Macen så använde jag ingen MIDI-syncfunktion, bara en dubbel hörlurskabelshane mellan maskinerna för ljud. Det innebär att synthen får agera metronom genom en blinkande liten lampa på ovansidan som registrerar varje fjärdedel, tror jag det är, jag kör i 120 anslag per minut i både Ableton Live och på synthens arpeggiator. Med ögonen på synthen och pekfingret på spacetangenten väntar jag sen på lämpligt tillfälle att banka igång resten av arrangemanget (bas, trummor, etc). Det är knepigare än det låter när man måste ta hänsyn till vissa fördröjningsfaktorer, hur små de än må vara.

Hursomhelst heter dagens monstrositet kort och gott "Synctabletter", eftersom jag behöver en burk med sådana. Det är helt enkelt jag som sitter och leker med inställningarna på både synth och Ableton Live. I 20 minuter. De som vill undvika den största ursyncningen kan ju streama tills ungefär hälften är hemma och sen spola dit och börja uppspelningen. Det rekommenderar jag faktiskt. Jag lämnar början kvar som ett exempel på hur man inte ska göra.

En vacker dag skaffar jag mig en synth med usb-funktion, så att jag kan synca med Macen, men tills den dagen så använder jag Korgen för att antingen sampla eller för manuell sync.


Ni är varnade för den dåliga synkroniseringen.
Jag ser den som ett stilgrepp den här gången.

iLEZ - Synctabletter.mp3

1 kommentar:

Anonym sa...

Tja! Jag råkade ramla in här och tänkte bara hälsa herrn att det finns USB-MIDI-interfaces så en helt ny synth behöver inte införskaffas. Jag har inte testat själv så jag vet inte hur bra dom funkar men det borde ju inte vara något problem. Hoppas allt är gott och att vi ses nån gång igen.

 
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet